Studentka s absolventkou Ústavu financí a účetnictví PEF MENDELU publikovaly výsledky svých závěrečných prací v časopisu Svazu účetních ČR 

14. 2. 2025

Studentka magisterského programu Účetnictví a daně Sabina Lorencová a absolventka téhož programu Edita Komárková ve spolupráci s akademičkou Lucií Formanovou publikovaly články v časopise Účetnictví, který vydává Svaz účetních ČR. Oba články se opírají o výsledky bakalářské a diplomové práce, které Sabina s Editou pod vedením Lucie Formanové napsaly. Texty v časopise se zaměřují na kvalitu výuky účetnictví na středních školách a vnímání externího auditu ve firmách. Jaké informace jejich výzkum přinesl? 

Jak se učí účetnictví na středních školách?

Lucie Formanová a Sabina Lorencová se ve svém článku věnují otázce, zda středoškolská výuka účetnictví odpovídá požadavkům současné praxe. Dotazníkový výzkum, který Sabina zpracovala ve své bakalářské práci dokázal, že přestože se ve výuce účetnictví využívají digitální technologie, jejich potenciál zůstává z velké části nevyužitý.  

Až 56 % učitelů sice do výuky zařazuje digitální prvky, avšak pouze 25 % z nich pracuje s interaktivními digitálními nástroji, které by žáky do vzdělávacího procesu skutečně zapojily. Na druhou stranu je pozitivní zprávou, že až 96 % středoškolských pedagogů používá při výuce účetnictví účetní software. Nejčastěji se jedná o programy Pohoda a Money S3, které jsou široce využívány i v praxi.  

Článek však upozorňuje i na vážné problémy, které by mohly do budoucna negativně ovlivnit kvalitu účetního vzdělávání. Největší podíl učitelů účetnictví tvoří pedagogové starší 55 let, což vyvolává obavy z jejich postupného nedostatku. Pokud nebude docházet k systematické obnově učitelského sboru a zapojování mladších pedagogů, může se stát, že kvalita výuky účetnictví v budoucnu poklesne. Dalším problémem je pomalá adaptace českého vzdělávacího systému na dynamické změny v účetní praxi. Modernizace výuky často zaostává za reálnými potřebami praxe, což žákům i studentům komplikuje přípravu na budoucí povolání. 

Studuj bakaláře
na PEF MENDELU

Objev studijní Bc. programy

Je externí audit jenom nutné zlo?

Ve druhém článku se Lucie Formanová tentokrát s Editou Komárkovou zabývají vnímáním externího auditu ve firmách. Článek vychází z výzkumu Editiny diplomové práce, která se umístila mezi TOP 10 diplomovými pracemi v soutěži CAFIN 2024.  

Přestože ve výzkumu bylo zjištěno, že externí audit je spíše administrativní zátěží než skutečným přínosem, pouze 6 % respondentů uvedlo, že jeho náklady převažují nad benefity. Většina firem naopak vnímá audit jako užitečný nástroj, který jim pomáhá budovat silnější a transparentnější podnikání.  

Audit pomáhá zlepšovat interní procesy a odhalovat případné nedostatky v účetních a kontrolních mechanismech. To hraje klíčovou roli například při posilování důvěryhodnosti prezentovaných finančních výkazů. Firmy díky auditu mohou prokázat, že jejich účetnictví je transparentní, věrné a správné. To ocení nejen regulátoři, ale také investoři, banky a obchodní partneři. Společnosti, které mají auditované finanční výkazy totiž působí důvěryhodněji.  

Staň se inženýrem
na PEF MENDELU

Objev studijní Mgr. programy

Vzdělávací soutěžní platforma Zaúčtuj To! při Ústavu financí a účetnictví

Vlastní roli v podpoře účetního vzdělávání hraje soutěž Zaúčtuj To!, kterou založila Lucie Formanová (akademička Ústavu financí a účetnictví). Soutěž se zaměřuje na rozvoj praktických účetních dovedností žáků středních škol. Kromě toho Spolek pořádá pro žáky i pedagogy různé vzdělávací akce, webináře a publikuje podcasty

Sabina Lorencová a Edita Komárková na soutěži Zaúčtuj To! 2023

Všechny aktuality a PEF v médiích

Více aktualit

Všechny aktuality