Proces psaní závěrečné práce se skládá z několika kroků

  • 1. Studium semináře (bakalářského resp. diplomního)
  • 2. Výběr vedoucího
  • 3. Výběr tématu
  • 4. Vytvoření záměru a zadání
  • 5. Schválení záměru a zadání
  • 6. Tvorba práce a konzultace s vedoucím
  • 7. Odevzdání
  • 8. Obhajoba

Manuál „Jak na závěrečnou práci?“

Studenti PEF MENDELU mají k dispozici stručný manuál, který jim pomůže s volbou tématu a psaním závěrečné práce. Manuál zohledňuje specifika studijních programů PEF MENDELU. Manuál je k dispozici v několika verzích:

Předpisy

  • Vyhláška děkana č. 5/2022 – O bakalářských a diplomových pracích (ve formátu PDF).
  • Směrnice rektora č. 3/2018 – Zveřejňování závěrečných prací (ve formátu PDF).
  • Čestné prohlášení (v češtině, ve formátu DOCXDOC nebo TXT)
  • Čestné prohlášení (ve slovenštině, ve formátu DOCXDOC nebo TXT)
  • Čestné prohlášení / Statutory Declaration (v angličtině / in English, ve formátu DOC)

Šablony závěrečných prací

Pokud jsou přílohy součástí Vaší práce, je nutné tyto dva soubory spojit do jednoho. Postup je popsaný v souboru Šablona bez příloh.

Volba tématu práce

Přehled vypsaných témat včetně jejich obsazenosti lze nalézt zde. Student může navrhnout uvažovanému vedoucímu práce vlastní téma závěrečné práce, je-li v souladu s jeho odbornou orientací a kapacitními možnostmi. Zvolené téma práce musí mít úzký vztah ke studovanému programu, ve kterém bude student práci obhajovat. Návrh lze učinit prostřednictvím informačního systému (portál studenta-> Rozpisy témat -> Témata k závěrečným pracím -> Navrhnout téma).

Jak postupovat

Jeden semestr předcházející semestru s plánovaným termínem obhajoby bakalářské práce si student zapisuje předmět Bakalářský seminář, resp. Bakalářský seminář IS/ICT a provede závaznou volbu tématu práce. Student při využití konzultací s uvažovaným vedoucím práce vypracuje Záměr bakalářské práce, na základě kterého vyhotoví uvažovaný vedoucí práce prostřednictvím UIS Zadání bakalářské práce.

Cílem předmětu je volba tématu a vedoucího práce, seznámení s principy psaní odborného textu a vypracování zadání práce. V průběhu předmětu je vypracováno oficiální zadání bakalářské práce a je předloženo vedoucímu ústavu a pak garantovi studijního programu (oboru) ke schválení.

Pro získání zápočtu je třeba splnit podmínky pro malý a velký započet.

Malý zápočet

Podmínkou pro získání malého zápočtu je úspěšné absolvování sebe-evaluačního testu, který bude v dispozici v univerzitním informačním systému. Student si ho může vyplnit online kdykoli do konce výukové části semestru, má na to tři pokusy. Malý zápočet zadají vyučující předmětu.

Velký zápočet

Vedoucí bakalářské práce uděluje velký zápočet ukončující předmět za schválené zadání. Vedoucí práce může jako podklad pro vypracování zadání vyžadovat záměr a splnění dalších podmínek, které souvisí typicky se zpracováním základního teoretického přehledu, sestavení vhodného datasetu, sepsání základů literární rešerše, a podobně. Problematika z přednášek a cvičení by měla studentům pomoct zvládnout požadavky vedoucího práce.  

Cílem záměru práce je zrychlení komunikace při vyhledávání vedoucího a zajištění, že vámi tvořená práce bude splňovat náležitosti odpovídající studovanému oboru.

Tvorba záměru časově odpovídá době výběru vedoucího a samotného tématu práce. Samotný proces výběru tématu nemusí pokaždé probíhat stejně. Nejčastěji se objevují způsoby:

  • výběr ze seznamu témat zveřejněných ústavem,
  • určení tématu na základě dlouhodobější spolupráce s vedoucím,
  • vlastní téma, se kterým student přichází.

Záměr bakalářské práce vypracuje student na základě zvoleného tématu bakalářské práce a předkládá jej potenciálnímu vedoucímu práce. Při následných konzultacích s potenciálním vedoucím práce student svůj záměr upřesní.

K vypracování záměru bakalářské práce je možné využít dokument – (v češtině ve formátu DOCX) a (v angličtině ve formátu DOC).

Na základě záměru práce vám vedoucí v UIS vytvoří zadání, které se odevzdává ke schválení. Je nutné hlídat termíny! I když je odevzdání zadání součástí hodnocení v předmětu bakalářský seminář, tak samotný proces je rozložen do celého semestru. To je z důvodu, aby případné nedostatky v záměrech i zadáních mohly být odstraněny a odevzdány znovu ke schválení.

V průběhu zpracování závěrečné práce student pravidelně konzultuje svůj postup s vedoucím práce. Vyžaduje-li to řešená problematika, může být studentovi ustanoven odborný konzultant, který musí předem poskytnout písemný souhlas. Vedoucí práce dbá na dodržení postupu práce a harmonogramu uvedeného v záměru závěrečné práce.

V termínu stanoveném harmonogramem akademického roku odevzdá student dva tištěné nerozebíratelně svázané exempláře závěrečné práce na děkanát PEF ve zveřejněných úředních hodinách. Současně vloží elektronickou verzi závěrečné práce do UIS a provede další operace podle směrnice rektora č. 5/2013 Zveřejňování vysokoškolských prací. Na základě splnění všech povinností souvisejících s odevzdáním závěrečné práce je studentovi vedoucím práce udělen zápočet z předmětu Bakalářská práce.

Dva semestry předcházející semestru s plánovaným termínem obhajoby diplomové práce si student zapisuje předmět Diplomový seminář, resp. Diplomový seminář IS/ICT a provede závaznou volbu tématu práce. Student při využití konzultací s uvažovaným vedoucím práce vypracuje Záměr diplomové práce, na základě kterého vyhotoví uvažovaný vedoucí práce prostřednictvím UIS Zadání diplomové práce.

Cílem předmětu je volba tématu a vedoucího práce, seznámení s principy psaní odborného textu a vypracování zadání práce. V průběhu předmětu je vypracováno oficiální zadání diplomové práce a je předloženo vedoucímu ústavu a pak garantovi studijního programu (oboru) ke schválení.

Pro získání zápočtu je třeba splnit podmínky pro malý a velký započet.

Malý zápočet

Podmínkou pro získání malého zápočtu je úspěšné absolvování sebe-evaluačního testu, který bude v dispozici v univerzitním informačním systému. Student si ho může vyplnit online kdykoli do konce výukové části semestru, má na to tři pokusy. Malý zápočet zadají vyučující předmětu.

Velký zápočet

Vedoucí diplomové práce uděluje velký zápočet ukončující předmět za schválené zadání. Vedoucí práce může jako podklad pro vypracování zadání vyžadovat záměr a splnění dalších podmínek, které souvisí typicky se zpracováním základního teoretického přehledu, sestavení vhodného datasetu, sepsání základů literární rešerše, a podobně. Problematika z přednášek a cvičení by měla studentům pomoct zvládnout požadavky vedoucího práce.

Záměr diplomové práce je podkladem pro Zadání diplomové práce a současně slouží pro kontrolu postupu zpracovávání diplomové práce.

Záměr diplomové práce vypracuje student na základě zvoleného tématu diplomové práce a předkládá jej potenciálnímu vedoucímu práce. Při následných konzultacích s potenciálním vedoucím práce student svůj záměr upřesní.

Tvorba záměru časově odpovídá době výběru vedoucího a samotného tématu práce. Samotný proces výběru tématu nemusí pokaždé probíhat stejně. Nejčastěji se objevují způsoby:

  • výběr ze seznamu témat zveřejněných ústavem,
  • určení tématu na základě dlouhodobější spolupráce s vedoucím,
  • vlastní téma, se kterým student přichází.

Záměr diplomové práce obsahuje zejména tyto části:

  • identifikaci a kontakt na studenta (jméno, příjmení, studijní program a obor, e-mail),
  • navrhovaný název diplomové práce,
  • předpokládaný cíl práce,
  • návrh metodiky a postupu řešení,
  • rozsah samostudia prohlubující současné znalosti studenta především stanovení doporučené literatury (i zahraniční literatury),
  • předpokládanou strukturu práce (návrh obsahu s vymezením zamýšleného rozsahu kapitol),
  • harmonogram řešení práce s časovými kontrolními body.

Doporučený rozsah Záměru diplomové práce je 3–6 tisíc znaků (včetně mezer).

Potenciální vedoucí práce dbá na to, aby v Záměru diplomové práce byl precizně formulován cíl a jeho dekompozice.

K vypracování záměru diplomové práce je možné využít dokument – (v češtině ve formátu DOCX) a (v angličtině ve formátu DOC).

Na základě záměru práce vám vedoucí v UIS vytvoří zadání, které se odevzdává ke schválení. Je nutné hlídat termíny! I když je odevzdání zadání součástí hodnocení v předmětu Diplomový seminář, tak samotný proces je rozložen do celého semestru. To je z důvodu, aby případné nedostatky v záměrech i zadáních mohly být odstraněny a odevzdány znovu ke schválení.

V průběhu zpracování závěrečné práce student pravidelně konzultuje svůj postup s vedoucím práce. Vyžaduje-li to řešená problematika, může být studentovi ustanoven odborný konzultant, který musí předem poskytnout písemný souhlas. Vedoucí práce dbá na dodržení postupu práce a harmonogramu uvedeného v záměru závěrečné práce.

V termínu stanoveném harmonogramem akademického roku odevzdá student dva tištěné nerozebíratelně svázané exempláře závěrečné práce na děkanát PEF ve zveřejněných úředních hodinách. Současně vloží elektronickou verzi závěrečné práce do UIS a provede další operace podle směrnice rektora č. 5/2013 Zveřejňování vysokoškolských prací. Na základě splnění všech povinností souvisejících s odevzdáním závěrečné práce je studentovi vedoucím práce udělen zápočet z předmětu Diplomová práce.

Posudky

Posudky diplomové práce vyplňují vedoucí a oponent v UIS.