Výzkumné zaměření fakulty lze shrnout do pěti základních oblastí

  • V současné době je stále více kladen důraz na interdisciplinární charakter výzkumu. interdisciplinární charakter
  • Na fakultě byly vytvořeny výzkumné týmy propojujících jednotlivé oborově zaměřené ústavy. propojené ústavy

Bioeconomic modelling

Bioekonomické modelování

Vedoucí týmu: doc. Ing. Mgr. Jitka Janová, Ph.D.

další členové: doc. Mgr. David Hampel, Ph.D., doc. Mgr. Veronika Blašková, Ph.D., doc. Ing. Luboš Střelec, Ph.D., RNDr. Marie Forbelská, Ph.D.

Tým Bioekonomického modelování „Bioeconomic Modelling“ vyvíjí systémy na podporu rozhodování v oblasti environmentálního managementu se zvláštním zaměřením na podporu udržitelných strategií pro lesní hospodářství a zemědělství. Naše práce zahrnuje navrhování a zavádění optimalizačních modelů pro lesní management zaměřených  na ochranou biodiverzity a zmírňováním dopadů změny klimatu, přičemž často využíváme přístupy založené na simulacích s velkým důrazem na validaci modelů. Používáme pokročilé statistické a ekonometrické techniky k odhadu  hodnoty  ekosystémových služeb  a k posouzení dopadů různých vlivů na jejich poskytování. Kromě toho pracujeme s  rozsáhlými soubory environmentálních dat a integrujeme techniky strojového učení, abychom v environmentálním managementu  zlepšili prediktivní modelování a řešení založená na datech.

Aktuální projekt: TS01010108 – Systém na podporu rozhodování při dosahování klimaticko-energetických cílů v České republice (2024-2027, TA0/TS)

SMART SOCIETY: Socioeconomic think-tank

Rozhodovací proces v socio-ekonomickém kontextu.

Vedoucí týmu: doc. PhDr. Martina Rašticová, Ph.D.

Výzkumný tým se zabývá výzkumem v 3 suboblastech – socio-ekonomické, v oblasti spotřebitelského chování a manažerské volby. Socio-ekonomická oblast je zaměřena na lidský kapitál a sociální fenomény v souvislosti s globálními trendy v moderní společnosti, jakými jsou odchod do důchodu, aging, demografické změny a genderové faktory. Součástí výzkumu jsou i etické hodnoty a akademická integrita. Výzkum spotřebitelského chování je zaměřen na spotřebitelské preference v kontextu životní úrovně. Tato oblast výzkumu zahrnuje hierarchii hodnot, příjmovou situaci, strukturu výdajů a způsob uspokojování potřeb. Poslední oblast s názvem manažerská volba je zaměřena na vliv procesu integrace, globalizace a vývoje zemědělsko-potravinářského sektoru v rámci nových podmínek evropského integrovaného trhu.

Bližší informace o výzkumném týmu zde nebo na webových stránkách smartsociety.cz.

Spatial Hub

Rozhodovací proces v socio-ekonomickém kontextu.

Vedoucí týmu: Ing. David Procházka, Ph.D.

Jsme interdisciplinární tým zaměřený primárně na analýzu chování lidí.

Naše projekty jsou různorodé. Analyzujeme vliv enviromentálních změn na společnost, navrhujeme uživatelská rozhraní i lokační služby. Zaměřujeme se na inovativní rozhraní jako jsou rozšířená a virtuální realita, chytrá prostředí a nositelná elektronika.

Smyslem naší práce je, aby lidé dostali správnou informaci ve správný čas.

Bližší informace o výzkumném týmu zde a také na Spatial Hub

MENDEL FinAct

Vedoucí týmu: prof. RNDr. Jan Hanousek, CSc., DSc.

Výzkumný tým Mendel FinAct se zaměřuje na propojení účetnictví, financí a podnikové ekonomiky. Naše výzkumné aktivity pokrývají klíčové oblasti, jako jsou korporátní finance, behaviorální ekonomie, oceňování aktiv a finanční regulace. Podporujeme mladé výzkumníky, poskytujeme přístup k prestižním finančním databázím a pořádáme semináře a webináře otevřené veřejnosti.

Bližší informace o výzkumném týmu zde.

Consumer Lab

Vedoucí týmu: Ing. Lucie Veselá, PhD.

Výzkumný tým se zaměřuje na změny determinantů chování spotřebitele s akcentem na udržitelnou spotřebu. Tým kvantifikuje vliv současných a nově vznikajících faktorů určujících segmentaci spotřebitelů v důsledku strukturálních změn ve společnosti a identifikuje, jak příjmová situace ovlivňuje spotřební chování různých sociálních skupin. Předmětem výzkumu jsou životní postoje a preference jednotlivých generací podporující změnu behaviorálních vzorců směrem k uvědomělé spotřebě, zejména v oblasti food managementu českých domácností. Součástí výzkumu je i spotřebitelské vnímání marketingových komunikačních prostředků pomocí neuroscience technologií, jako je EEG, a význam smyslů v rozhodovacím procesu spotřebitele v kontextu trendu online komunikace.

Bližší informace o výzkumu zde.