V roce 2009 jste ukončil studium sociálně ekonomického oboru na PEF MENDELU a již v této době jste pracoval jako projektový a marketingový manažer ve společnosti Valosun. Jak vnímáte přínos pracovního poměru při studiu?
Považuji to za velmi důležité. Titul není vše a je nutné, aby si to absolvent zavčas uvědomil. Já jsem ve Valosunu pracoval na full-time job a dalo se to se studiem skloubit. Některé přednášky jsem možná vynechal, ale na cvičení jsem poctivě chodil. Projekty, na kterých jsem ve Valosunu pracoval, jsem potom mohl použít pro svoji bakalářskou práci a pro svoji praxi. Bylo to pro mě ve výsledku velké usnadnění jednak po pracovní, tak i po studijní stránce.
Z hlediska rozvoje studenta vidím kombinaci školy a praxe jako zásadní a rozhodně to doporučuju. Čím dřív začnete sbírat pracovní zkušenosti, tím líp. Člověk si musí umět nastavit priority. Nebát se poznávat nové věci a nové lidi, vystoupit ze své komfortní zóny.
Jaký předmět z PEF MENDELU jste ve své kariéře nejvíce v praxi ocenil?
Byl to především marketing, na který jsme měli skvělého vyučujícího Martina Přibyla. Dodnes se s ním potkávám a jsme v kontaktu. Vzbudil ve mně velký zájem a potvrdil mi, že marketing má význam. Učil marketing formou hry a konkrétních praktických otázek. Dokázal lidi nadchnout a motivovat.
Mým největším překvapením v praxi byl lidský faktor.
Co Vás nejvíce během Vaší kariéry překvapilo – ať už odborně nebo lidsky? Co Vám na škole neřekli?
V praxi mě nejvíc překvapil lidský faktor. Nikdo vám neřekne, jak je strašně důležité s lidmi komunikovat a potkávat se s nimi. Jak je důležité si nastavit personální politiku. A není to klišé, i když to tak možná zní. Na škole jsme byli vedeni spíše individualisticky. Student bojoval sám za sebe, za své známky, za svou zkoušku. Já bych dal větší důraz na práci v týmu. Naučit se spoléhat na tým, umět delegovat, brát zodpovědnost nejen za sebe, ale i za členy týmu. V praxi neexistují známky za jednotlivce, ale důležitý je celkový úspěch firmy, který se tvoří krok po kroku. A ty kroky nedělají jednotlivci, ale právě týmy. Scházet se spolu, generovat nápady, komunikovat – v tom je síla týmu.
Po získání bakalářského titulu na PEF MENDELU jste ještě absolvoval School of Design v Londýně. Co Vás vedlo k takovéto změně oboru i místa?
Vždycky mě bavilo dělat se dřevem, frézovat, natírat, pracovat s nástroji. Vyzkoušel jsem si jednak výrobu produktů, jednak jejich propagaci a PR, kontaktování zákazníků. Později jsem potřeboval zrekonstruovat byt a spojil jsem příjemné s užitečným. Vznikl v podstatě unikátní a zároveň funkční projekt. Bydlel jsem ve vzorovém bytě, který byl dělán na míru, a zároveň byl jedním z mých prvních marketingových projektů. Měl jsem ohlasy z celé Evropy. Na základě zájmu zákazníků z toho vznikly reportáže, články i televizní spoty. Interiérový design mě moc bavil, rád pracuji i v marketingu s fyzickými produkty. V předchozích firmách jsem hodně pracoval s nehmatatelnými softwarovými věcmi, nyní právě mohu propagovat hmatatelné produkty, a to mě baví.
V současné době zastáváte pozici ředitele marketingu ve společnostech Student Agency a RegioJet. V čem se tato pozice liší od těch předchozích, např. ve společnosti Kiwi.com nebo AVG, kde jste působil? Co byla ta výzva, že jste se rozhodl tuto pozici přijmout?
Zaujala mě především komplexnost pozice, kterou mi zde nabídli. V předchozích firmách jsem měl na starosti určité oblasti, ať už off-line nebo on-line. Tady mi byla nabídnuta komplexní pozice, a to byla pro mě výzva. Velkou motivací pro mě bylo i to, že jsem byl k této pozici vyzván, aniž bych se o ni ucházel. To už je samo o sobě určitým oceněním dosavadní práce a zkušeností.
Manažer nemá za svůj tým řešit denní operativu namísto strategických cílů.
Existuje něco jako marketingový rukopis? Jak výrazně by se měla marketingová strategie Student Agency pod Vaším vedením změnit?
Nejsem si jistý, jestli vůbec jednotlivec dokáže prosadit v oblasti marketingu svůj rukopis. Vždy je to práce celého týmu. Pokud hovoříme o nějakém rukopisu, tak se můžeme bavit buď o produktu, nebo o firmě. V tomhle ohledu se rukopis firem Student Agency a RegioJet určitě momentálně mění. Snažíme se být víc kreativní, dát jednotlivým produktům jasný příběh. Příběh je klíčový, příběh oslovuje. A my tyto příběhy dokážeme v současné době nabídnout. Změny jsou možná pozvolnější, protože potřebujeme zachovat určité procesy, ale snažíme se na to dívat z jiného úhlu pohledu.
Kampaně se vyvíjejí, musíte však dodržovat sdělování konkrétních provozních informací, které jsou pro zákazníka důležité, např. v oblasti dopravy. A to je z hlediska kreativity náročnější. V rámci on-line marketingu dáváme zákazníkům nyní více prostoru a chceme, aby to zákazníky bavilo. A aby to bavilo i náš tým. Když má možnost se člověk seberealizovat, tak to jde o to líp. Samozřejmě mám svůj vysněný rukopis, který bych chtěl aplikovat, ale primárně pro mě bude rukopis vždy odrazem práce týmu.
Bez kterých znalostí, dovedností, osobních vlastností, by podle Vás nešla Vaše současná pozice vůbec vykonávat? A lze ji získat studiem?
Manažer musí mít charisma. Vést lidi k tomu, aby se vyvíjeli, rostli, aby se v týmu podporovali. Musí se umět vcítit do jednotlivých členů a dbát o tým jako celek. Pokud manažer nemá charisma a protlačuje svoji pozici přes mikromenežment, agresivitu, anebo svým lidem nevěří, tak to nikdy nedopadne dobře. Manažer musí ten tým umět vést, musí mít hlavně empatii a být i do velké míry psycholog. A nezapomenout se řídit selským rozumem.
Správný manažer dává svým lidem důvěru, nechává je projevit, nechává jim tvůrčí prostor. Pokud se někdo neosvědčí, nemá smysl ho tvrdě vést přes mikromenežment. Manažer nemá za svůj tým řešit denní operativu namísto strategických cílů, což je bohužel realitou mnoha českých manažerů.
Dnes školy chrlí spoustu absolventů manažerských oborů. To ale neznamená, že takový absolvent bude automaticky dobrým manažerem na vedoucí pozici. Manažera nejde vystudovat. Správný manažer musí dozrát, musí mít vizi, má strukturu v rámci své práce a hlavně dokáže lidi motivovat, aby z nich dostal to nejlepší. Manažerem se člověk nestává úspěšným ukončením studia, což bude možná pro současné studenty nepříjemné zjištění. Je potřeba jít krok po kroku a nespoléhat se jen na vzdělání. Kariéru je potřeba si odpracovat.
Mohli by naši studenti přímo u Vás na oddělení marketingu vykonávat svou praxi, popř. stáž?
Určitě se rád potkám se studenty PEF MENDELU a pomůžu jim při jejich bakalářské praxi nebo stáži v oblasti marketingu. Můžou mě kontaktovat přes e-mail ondrej.bumbalek@studentagency.cz.
Co byste především hodnotil v případném výběrovém řízení, kdybyste si měl vybrat z řad našich absolventů svého kolegu nebo kolegyni?
Vedl jsem už spoustu pohovorů. A zdůraznil bych na základě svých zkušeností hlavně selský rozum. Vypadá to jednoduše, ale ve skutečnosti tomu u většiny uchazečů tak není. Uchazeč by měl mít vizi a mít to v hlavě srovnané. Měl by vědět, co by chtěl konkrétně dělat, které části nebo oblasti marketingu by se chtěl věnovat. V čem je dobrý, co o tom četl a co o tom ví. V čem může firmě, o kterou se uchází, pomoct a proč pro ni bude přínosem právě on. Je potřeba projevit zájem a povědomí o oboru a ukázat, co můžete týmu nabídnout. Věta, že vás marketing bavil už na škole, je stále se opakujícím a nic neříkajícím klišé většiny uchazečů.
Co byste Vy osobně považoval za velký marketingový úspěch? Myslíte, že už jste jej dosáhl, nebo Vás ještě čeká? Jaké máte ambice?
Doufám, že mě ještě čeká. Mou ambicí je podílet se na tvorbě a marketování regionálního produktu na globálním trhu. Teď taková vize v RegioJetu je a já to vnímám jako další etapu své kariéry. Tato vize se teď může uskutečnit a dáme jí konkrétní tvář.
Prozradíte detaily?
Týká se to oblasti dopravy, to je pro mě téma budoucnosti. Spolu s týmem tvoříme produkt, který bude opravdu vynikat, a jehož služba bude opravdu výjimečná. Doprava pro mě celkově skrývá úžasný potenciál, fandím hlavně vlakům.
Kdybyste měl jmenovat jednu konkrétní věc, která se Vám nesmazatelně vryla do paměti z dob studia na PEF MENDELU, co by to bylo?
Zkouška, kterou jsem skládal na Štědrý den.
Máte nějaký závěrečný vzkaz pro studenty nebo čerstvé absolventy PEF MENDELU?
Budu moc rád, pokud něco z tohoto rozhovoru studentům pomůže. Ještě jednou bych zdůraznil, aby se nespoléhali jen na vzdělání a aby si vážili lidí, které na své cestě potkají – ať už jsou to vyučující, kolegové, přátelé nebo obchodní partneři. Ti všichni mají možnost je na cestě ovlivnit a motivovat.
Více aktualit
-
V souvislosti s konáním setkání akademické obce Provozně ekonomické fakultě Mendelovy univerzity v Brně je dne 9. dubna 2025 od 15:00 hod vyhlášeno děkanské volno pro studenty PEF MENDELU. Zároveň zveme všechny studenty i pracovníky fakulty k…28. 3. 2025
-
BUP vyhlašuje program PhD Students Training 2025
Jedinečná doktorandská akce v kontextu regionu Baltského moře Cílem tohoto školení je poskytnout znalosti, dovednosti a příležitosti k vytváření sítí doktorandům se zaměřením na bezpečnost a odolnost v regionu Baltského moře. Přijatí studenti…25. 3. 2025 -
GLOBAL SUMMER WEEK 2025, Yogyakarta, Indonesia
We are pleased to invite you to Global Summer Week 2025, a flagship international short program hosted by Faculty of Economics and Business Universitas Gadjah Mada (FEB UGM) in collaboration with Nanyang Technological University (NTU…25. 3. 2025 -
General Call for Expressions of Interest for Institutional Collaborations under…
The Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO) invites expressions of interest from academic and research institutions to collaborate through the FAO Global Internship Programme. The current Call for Expressions of Interest…25. 3. 2025 -
Erasmus+ Global Week, Polytechnic University of Coimbra
The IPC International Office Team would like to inform you that the registration for Erasmus+ Global Week 2025 organised by the Polytechnic University of Coimbra is now open! This week (from 19th to 23rd of May 2025) will be dedicated to the…25. 3. 2025 -
International Staff Week in Zagreb
When: June 3 to June 7 Where: Zagreb University The theme "Bridging cultures: Advancing global competence in academia". Program Highlights: The Staff Week will feature a variety of activities designed to foster cultural exchange…25. 3. 2025 -
International Staff Week'25: Experience. Connections. Culture
From the 5th to 9th of May in 2025. "International Staff Week'25" is aimed at exchanging best practices about Erasmus+ mobility processes, discussing the past, present and the future of Erasmus+ programme, expanding…25. 3. 2025 -
Resources in Civil Society Conference
When: October 2 to October 3 Where: University of Dunaújváros Application deadline 30th April Conference themes: Human and social resources, Financial and economic resources, Digital and technological resources, Natural and…25. 3. 2025 -
Představitel Evropské komise Lukáš Veselý přednášel v zaplněné Q01
Dne 4. března 2025 se v největší přednáškové místnosti Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně uskutečnila přednáška Lukáše Veselého, zástupce vedoucího oddělení v Evropské komisi na Generálním ředitelství pro rozšíření a…10. 3. 2025 -
Stipendia Bavorsko
Stipendia na letní školy a jazykové kurzy v Bavorsku Letní kurzy německého jazyka: Intensive German Courses an der TH Aschaffenburg Internationaler Sommerkurs an der Universität Augsburg KU Summer School an der Katholischen…5. 3. 2025